'Een T-model, maar dan anders: dat was het idee. '


Dus vertelde ik gitaarbouwer Erik van de Haar van mijn wens om tot een T-model te komen met een tweedelige toets, te weten een deel maple en een deel rosewood. Maple omdat dat de “punch”, “bite” en “ attack” in zich heeft – en rosewood vanwege de compressie, de extra “sweetness” en warmth. Een controversiële gitaar dus, waarbij de contradictie ‘m niet zit in alleen de elektronica maar juist in de toepassing van verschillende houtsoorten.Het boven verwachting geslaagde resultaat heeft een kwartier gezaagde hals van maple met C-medium profiel, jumbo frets en Kluson mechanieken. De lichtgewicht body is van “swamp ash”. Het halselement is een Amber CP-59’er zonder toonregeling, maar is wel te splitten. Voor de brug is gekozen voor een Wilkinson bridge plate met als element een Bare Knuckle Blackguard Flat 50.De reden om voor dit element te kiezen was de hogere output en daardoor een beter afgestemde combinatie met de van nature wat meer dominante humbucker in de hals positie.Wereldschokkend? Nee, want al wel eerder vertoond. Maar… deze Haar2Face met de genoemde specificaties en in Tobacco 2tone niet, waarvan gaarne acte.In dezelfde serie komen nog een S- en een J-model met identieke finish. Prijs op aanvraag. Haar Guitars IJsselstein.

A T-Model, but different: that was the idea. So I told master luthier Erik Haar about my burning desire to own a T-Model with a – so to speak – bipartite fretboard: one part maple and the other part rosewood. Maple because of the built-in punch, bite and attack of which – in my humble opinion – you could use a good deal more on your D-, A- and low E-string. And rosewood because of the compression and extra sweetness and warmth you once in a while sorely miss on your high E-, B- and G-strings. So, controversy in a guitar, the contradiction not to be found in the electronics, but the use of different building materials.The most pleasing result boasts a quarter sawn maple neck with a C-medium profile, jumbo frets and Kluson tuning machines that is mated to a lightweight swamp ash body. The pick up in the neck position is an Amber CP-59’er without tone control, yet splittable. The bridge pick up is a Wilkinson with a Bare Knuckle Blackguard Flat 50. The reason to go for a single coil for the latter is the higher output, and thus more compatible with the more-dominant-by-nature humbucker in the neck position.Unique? World-shaking? Not really. It has been done before, sort of. Still, this Haar2Face, in this particular execution, in Tobacco 2Tone finish, stands on its own. And there is more to come: wait for the S- and J-Model to follow shortly. Price upon request, Haar Guitars, IJsselstein, The Netherlands.